26-11-2014



home
wie
wat
hoe
contact


Zoek een bedrijf in


en soort op
plaats naam
zoek

Ik heb een bedrijf en ik wil:

• een nieuwe gratis
suggestie aanmelden;
• een nieuwe 
advertentie opgeven.

car
 

Autobanden en veilig rijden

Hoe veilig een auto rijdt, hangt in grote mate af van de kwaliteit, soort band en de bandenspanning per wielas. Banden dragen tot ca 50 keer hun eigen gewicht.

Daarnaast dempen banden onregelmatigheden in het wegdek. Belangrijkste kenmerk van een band is het overbrengen van krachten van de motor naar het wegdek.
Denk hierbij aan veilig optrekken, remmen en nood- uitwijkmanoeuvres. Daarnaast dient het profiel van een band goed te zijn i.v.m. grip op de weg en bij regen de afvoer van water om zodoende aquaplaning te voorkomen.
Autobanden moeten daarom voldoend aan de volgende eisen: voldoende draagvermogen; maximale krachtenverdeling, grip op de weg, comfort (dempen van oneffenheden), goede stuureigenschappen, slijtvastheid, zo min mogelijk geluid produceren, zo laag mogelijke rolweerstand, afvoer water, zelfreinigend vermogen en recyclebaar zijn.

Luchtdruk en werking van een autoband

De werking van een autoband is gebaseerd op het principe dat gassen samengeperst kunnen worden. Door het samenpersen van lucht wordt het volume kleiner en de druk groter, wat zorgt voor stevigheid en vering van de band.
Het draagvermogen wordt in hoge mate bepaald door de band en de bandenspanning. Tegenwoordig zijn er steeds meer tubeless banden (autobanden zonder binnenband). Door de spanning van de band wordt deze tegen de binnenrand van de velg geperst zodat deze niet kan leeglopen. In de autobanden worden tegenwoordig vrijwel geen binnenbanden meer gebruikt, vanwege de constructie van de buitenband (de binnenkant van de band is te ruw, waardoor de binnenband gaat schuren, warm  wordt en gaat lekken). Tevens zijn de velgen er niet geschikt voor. Het ventiel van tubeless banden zit in de velg gemonteerd.
Om te voorkomen dat banden snel leeglopen zijn er speciale binnenbanden die voorzien zijn van compartimenten. Tevens zijn er ook speciale buitenbanden die zijn voorzien van een speciale constructie (runflat tires) die ervoor zorgen dat er nog een stuk doorgereden kan worden bij een lekke band. In principe kan er met een runflat band nog 80 km worden doorgereden met een snelheid van maximaal 80 km/uur.

Soorten banden

Er zijn diverse soorten banden; de diagonaalband , radiaalband en de diagonaal-gordelband
Het verschil tussen deze banden wordt veroorzaakt door de manier waarop de band wordt geproduceerd (hoe het rubber om het karkas wordt gehecht). Het karkas is de basis van een autoband en bestaat uit meerdere lagen (meestal) kunststof dat op een speciale manier is geweven. De lagen bepalen het draagvermogen, dus hoe meer lagen, des te groter is het draagvermogen. De samenstelling van het rubber en de toevoegingen worden door de verschillende fabrikanten geheim gehouden.
Eigenlijk is de diagonaal band de moederband van alle banden. Sinds de introductie in de jaren 40 is de radiaalband eigenlijk de standaardband geworden in de auto-industrie. De diagonaalband wordt nu nog maar zelden gebruikt en de diagonaal-gordelband wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt bij motorfietsen, als minireserveband, bij Amerikaanse auto's en terreinauto's.

Krachten

Tijdens het versnellen, remmen, bij het nemen van bochten en het rijden met hoge snelheid werken krachten op de band in die hem proberen te vervormen. Daardoor verminderen de prestaties van de band.
Bij een diagonaalband is het karkas opgebouwd uit meerdere lagen, die kruislings op de rijrichting liggen. De krachten die bij het rijden ontstaan, zorgen voor wrijving tussen de diagonaal over elkaar geplaatste lagen waardoor de band sneller slijt en het karkas minder stevig wordt. Een diagonaalband met gordels wordt wel een gordelband genoemd.
Bij een radiaalband plaatst men de kunststofvezels haaks op de rijrichting waardoor de band beter weerstand biedt aan de middelpuntvliedende kracht. Omdat de lagen niet over elkaar schuiven is er tevens minder warmteontwikkeling. Het nadeel van de radiaalband is dat de zijkant van de banden slapper worden. Het voordeel is dat er meer stabiliteit is.
Gezien de verschillende eigenschappen van banden is niet iedere combinatie mogelijk. Als je verschillende soorten banden wil gebruiken, gebruik dan de ouderwetse (diagonaalbanden) voor en altijd radiaal achter. Gebruik wel banen met de juiste maat en dezelfde snelheidscategorie.

Tips voor een goed gebruik van de autoband

  1. Zorg voor de juiste bandenspanning en controleer dit iedere maand. Bandenspanning is van belang voor stuurgedrag, grip op de weg en voorkomt onnodige slijtage. Bedenk dat rubber enigszins poreus materiaal is. Daardoor verliest de band automatisch langzaam maar zeker enige druk. De aanbevolen spanning staat in de auto vermeldt op de sticker in de deurstijl bij de bestuurderskant. Mocht de auto langdurig zwaar beladen zijn of als er langdurig snel mee gereden worden, verhoog dan voor alleen die periode de bandenspanning iets.
  2. Temperatuur van de band. Banden kunnen een te hoge snelheid niet aan (vooral niet bij warm weer in de zomer). Daardoor slijten banden sneller en kan je een klapband krijgen. Check de band na een snelle rit op de snelweg. De band moet handwarm zijn. Indien heet dan is de bandenspanning vaak te laag (of er is iets met de ophanging)
  3. In de winter is de spanning van een warme band vrijwel hetzelfde als in de zomer! Door het rijden zijn de banden in de winter vaak op dezelfde temperatuur als in de zomer, bijpompen hoeft dus niet. (Bedenk wel dat de spanning van een koude band veelal in de winter flink lager is. Per 10graden daalt de druk met 0.1 bar- maar zodra je gaat rijden is de temperatuur weer zoals in de zomer!)
  4. Als een bepaalde band niet lekker rijdt, probeer dan een ander merk.
  5. Als een nieuwe band gemonteerd wordt, laat die dan uitbalanceren. Zo niet dan veroorzaakt de band trillingen en hevige slijtage. (Daarnaast rijdt een niet uitgebalanceerde auto bijzonder naar.)
  6. Dit geldt eveneens voor uitlijnen. Als de autoband niet goed uitgelijnd is, dan leidt dit tot onnodige slijtage. Een goed uitgelijnde auto rijdt vanzelf vooruit, een slecht uitgelijnde auto wijkt af naar links of rechts.
  7. Sommige banden hebben een bepaalde rijrichting. Deze banden alleen in die richting monteren!
  8. Bredere banden is wel stoer maar vaak niet altijd even praktisch. De breedte van de band wordt bepaald door de breedte van de velg. Als je een bredere band erop gaat doen, dan komt die daardoor eigenlijk wat bol te staan waardoor de band minder goed functioneert. De kans dat je aansprakelijk wordt gesteld bij een ongeluk is niet denkbeeldig. Te brede banden geven onbalans, slijten sneller zijn duur en tevens stuurt de auto daardoor minder makkelijk.

Waaraan herken je de eigenschappen van een autoband?

Op een autoband staat een reeks van getallen. Voorbeeld: 185/70 R 14  88 H. Elke getal en letter heeft een bepaalde betekenis:

  1. 185: het eerste getal geeft de hoogte van de band aan in mm
  2. 70; het tweede getal; de hoogte van de band in procenten van de breedte
  3. R = type band; Radiaalband (=R), Gordelband (=B)
  4. 14; diameter van de velg in inches
  5. H; staat voor de snelheidscodering. Hiervoor is de volgende indeling bedacht:
    1. J tot 100 km/uur
    2. N tot 140 km/uur
    3. P tot 150 km/uur
    4. S tot 180km/uur
    5. H tot 210 km/uur
    6. V tot 240 km/uur
    7. W tot 270 km/uur
    8.  Z boven de 240 km/uur
  6. 88; load index. De loadindex geeft het maximale gewicht aan dat de band mag dragen

Slijtage

Slijtage van een autoband hangt af van het gebruik,  de belasting, snelheid, ondergrond waarop die gebruikt wordt, rijstijl, en vooral onderhoud (bandenspanning). Autobanden kunnen maximaal 10 jaar worden, dan verliest de rubber zijn eigenschappen. Banden van campers en caravans vervangen na 6 tot 8 jaar. Reserve band ouder dan 6 jaar alleen in hoge nood gebruiken.
Schoonmaken: Maak de banden regelmatig schoon, gebruik hiervoor geen reinigingsmiddel waarin een oplosmiddel zit voor olie, dat tast namelijk de rubber aan! Beste is gewoon schoonwater te gebruiken met wat zeep. Bij gebruik van een hogedrukreiniger minimaal 20 cm afstand bewaren en geen rondstraler gebruiken.

Als de zijkant van een band een zaagtandpatroon krijgt dan zijn de banden verkeerd uitgelijnd. De oplossing is uitlijnen. Banden met een zaagtandprofiel hebben minder grip op een natwegdek.
Slijtage in het midden van de band wordt veroorzaakt doordat de bandenspanning te hoog is. Oplossing minder harde banden zodat er meer verdeling komt qua wegdek.
Als er slijtage is op beide schouders, dan is de bandenspanning juist weer te laag. Naast een slechtere sturing heeft dit ook hogere brandstof gebruik tot gevolg. Oplossing banden op de juiste spanning brengen.
Een bult in de band duidt erop dat een of meerdere koorlagen van de band (het karkas) gebroken is. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de auto met een vaart een stoepband heeft geraakt. Advies, direct de band vervangen.

Aquaplaning

Banden zijn erg essentieel om water weg te werken bij de regen om zodoende grip te houden op het wegdek.  Hoe sneller de auto rijdt, des te meer water moet er afgevoerd worden. Bij 2 mm regen op de weg is dit bij 120 km ca 10 liter per seconde. Hoe breder en dieper het profiel is van de band, des te meer water kan er afgevoerd worden.
Aquaplaning heeft dus niet alleen te maken met je snelheid maar vooral met het profiel van de band. Check die dan ook regelmatig en mocht die onder de 2.5 mm zijn vervang dan de band (wettelijk minimum is 1.6 mm). Smalle banden hebben een hogere druk op het wegdek dan brede banden. Het gevolg hiervan is dat er bij smalle banden dan ook minder snel kans is op aquaplaning. Hou tevens rekening met de bandenspanning. Een goede bandenspanning zorgt voor minder wegcontact, dus een slappe band heeft eerder aquaplaning tot gevolg.

Profiel

Afhankelijk van de toepassingen worden baden in het loopvalk voorzien van noppen, groeven, lamellen. Zodoende ontstaat er een bepaald profiel. De meest bekende zijn:

  1. Banden met een dwarsprofiel zijn geschikt voor aandrijvende wielen. Ze worden dan ook met name gebruikt in de landbouw. Dit profiel heeft slechts stuurkwaliteiten.
  2. Langsprofiel: komt vaak voor bij bedrijfsvoertuigen en gestuurde wielen van landbouwvoertuigen. Waterafvoer is goed maar voor versnelling/ aandrijving zijn deze banden minder geschikt.
  3. Een gecombineerd profiel heeft beide eigenschappen. Om die reden worden ze algemeen toegepast bij alle banden voor snelle voertuigen. .
  4. Terrein of Modder en sneeuwprofiel. Is geschikt voor aangedreven wielen op modderige of besneeuwde wegen. Nadeel is meer geluid en slechtere sturing.
  5. A-symmetrisch profiel. Dat profiel wordt gebruikt voor zowel nat als droog wegdek. De meeste banden zijn echter symmetrisch.

Autoband.nl is een onafhankelijk portal met een overzicht van autobandfabrikanten en bedrijven in Nederland die gespecialiseerd zijn in de verkoop, gebruik, onderhoud, maken en verwisselen van autobanden.




InternetAdres © 2011